Och så blev hon 11 månader

 
Gullfisen!
Älskade, intensiva, enegriska, glädjespridande busfrö ♥
Du gör sannerligen vårt liv till ett liv med extra allt!
Ena stunden tittar jag på dig och kan liksom inte riktigt förstå hur alla andra i denna världen ens kan överleva en dag utan att ha dig i sin absoluta närhet ♥ Emellanåt är det svettigt och jag tänker stillsamt att jag skulle kanske ta och lämna bort dig några timmar... lika fort slår det om igen och vi skrattar tillsammans eller du lägger huvudet på sne och ler på ett sätt som får hela mig att smälta! Att vara din mamma är det mest intensiva jag varit med om och utan tveken det absolut mest underbara och fantastiska jag någonsin upplevt! Jag älskar dig, allt med dig! Nu är våra dagar tillsammans hemma på heltid räknade. Jag börjar jobba om en vecka och du o pappa ska hänga hela hösten innan dagistider väntar. Blandade känslor för det, hej bergochdalbana av känslostormar!
 
---
11 månader
- Förstår massor av ord, kan hämta saker vi ber om som boll, burk, osv. Häftigt att se!
- Tycker mer o mer om att få plocka i sig mat på egen hand, men köper fortfarande att bli matad.
- Har därför övat upp ett fint pincepp-grepp.
- Pappa kallas dadda och ropas ofta! Mamma kallas jajja. 
- Har börjat få lite temperament och visar vin vilja med en envishet som vi inte riktigt känner igen sedan innan. Kan skrika rakt ut och streta emot vid exempelvis påklädning eller avbrytande av en aktivitet som hon tycker är rolig.
- Ogillar oftast både påklädning och avklädning, men när det är över är allt bra igen. Att byta blöja är 8 av 10 gånger också lite av en plåga, enligt Olivia.
- Djur är spännande, särskilt hundar och fåglar.
- Några dagar efter 11 månadersdagen, lossnade det med de egna stegen. Har fram tills nu annars mer än gärna gått (tro mig!!), men alltid med mammas eller pappas finger i handen. Men nu så verkar det vara på gång, balansen är dock något svajjig, med all rätt iofs.
- Den nästintill extrema mammigheten har börjat lätta, mer o mer sedan pappa gick på semester i början av juli. 
- Älskar att charma folk på stan, i affären, på café. Vinkar och skrattar ihärdigt tills hon får gensvar.
- Kan peka ut sin mage, näsa och mun. Inte alltid på beställning dock, hon måste vilja själv :)
- Vi har övat intensivt på "klappa fint" och det sjunker in mer o mer. Klappar t.ex. sin egen mage fint och det är såå gulligt!

Kommentera här: